קידום מכירות

התחום של קידום מכירות תפס תאוצה של ממש בעשור האחרון, עם עליות ניכרות נוספות בעוצמה של מסעות פרסום ושיווק. קידום מכירות של מחברות ממותגות מהווה למעשה את החלק המשלים של ניהול מסעות פרסום של מוצר מסוים או חברה מסוימת. במילון מונחים צבאי, ניתן לדמות את תפקידו של קידום מכירות לתפקידו של חיל הרגלים – בזמן שמתכנני מסעות פרסום שוקדים על צורת השיווק, קידום מכירות הוא זה שמוציא את התכנון לפועל בדיוק כשם שהדרג הצבאי מתכנן פעולות לחימה שאותם החירניקים מבצעים באומץ לב.

ההקבלה של קידום מכירות עם פעילות צבאית מלמדת אותנו על אופי העבודה של קידום מכירות – מעורבות מאסיבית ב"שטח". שיטות קידום מכירות אינן מתערבות בשיטות הפרסום, ניהול המותג או משהו מעין אלו, אלא מבצעות בשטח את הדברים שיש לבצע על מנת להביא לגידול המכירות. קידום מכירות יוודא שהציבור לא רק רואה את הפרסומות אלא גם יקנה את מה שמנסים למכור לו.

אז כאמור, קידום מכירות הוא החלק המשלים של יחסי הציבור והפרסום. כזה, הוא צריך לבצע עבודת שטח ולמכור בפועל את המוצר שקיבל רוח גבית ממסע הפרסום. המכירה בפועל תתבצע באמצעות מתן חסות לאירועים, (כמו למשל כפר הנופש של קוקה קולה או חסות רשמית למשחקי מונדיאל), שימוש בדיילי קידום מכירות לחלוקת חומרים פרסומיים באירועים, דיוור ישיר לבתי הלקוחות עם ברושורים שמספרים על מבצעים ומכירות חיסול, הנפקת נקודות טעימה ברשתות מזון כדי שהציבור יטעם את המוצר ואולי יחליט לקנות אותו וגם כדי להפגין נוכחות וכוח ברשתות המזון.

קיים אספקט נוסף של קידום מכירות, והוא קידום מכירות סמוי. במצב זה המפרסם ישלם כדי שהמוצר שלו יסודר בסופרמרקט ראשון במדפים כך שיבלוט יותר, המפרסם יקנה את הפרסומת הראשונה בתכנית טלוויזיה כך שגם המזפזפים יספיקו לראות אותה, דרכי שיווק חשאיים נוספים.